گزارش نشست کارگروه 18/12/90
گزارش جمع بندی کارگروه نقدو بررسی سوالات (پایانی دی) در تاریخ 18/12/91
ضمن تشکر از حضور همکاران گرانقدر در این کارگاه که با ارائه پیشنهادات مفید زمینه را جهت کیفیت بخشی طراحی سوالات در مدارس فراهم نمودند. بخش اعظمی از اشکالاتی که در سوالات بررسی شده در کار گروه توسط دبیران ارا ئه شد به شرح ذیل می باشد:
1) عدم رعایت چارچوب و کادر سوالات (به صورتی که سوالات کپی شده سالهای قبل به شکل نامرتب در کادر کج و مورب در صفحه سوال انتقال داده شد است . این فرمت برای پایان ترم از ارزش و اعتبار سوال می کاهد)
2) کپی برداری از کل سوالات سالهای قبل خود دبیر و یا از دبیران طراح دیگر (غالبا از سوی دبیران طراح، این شکوائیه ها به گروه می شود وعدم امانت داری در سوالات، خصو صا در طرح سوال پایانی مورد اعتراض همکاران می باشد)
3) اشتباهات تایپی (همکارانی که سوالات را بررسی می کردند از اشتباهات بسیاردر تایپ سوالات متعجب شده و دلیل را عدم کنترل بعد از تایپ، عنوان می کردند)
4) اشتباهات پر تکرار در بخش دیکته
الف)خود کلمه علاوه بر حروف افتاده، دیکته کلمه اشتباه بوده است .مثل:
(My frind is playing alun-)
ب)به جای خط تیره برای نشان دادن تعداد حروف افتاده از نقطه چین استفاده نمودند که این برای دانش آموز ابهام بر انگیز می باشد.مثل:
(Cl….mb)
پ)بهتر است کلمات مورد نظر در دیکته را حتما با خط تیره و یا با فونت دیگر مشخص نمود. مثل:
(Many pe-ple don’t work on h-lidays.)
ت)عدم رعایت بارم بندی برای هرکلمه 25/0 ( 4 نمره برای 16 کلمه : پایه سوم و 3 نمره برای 12 کلمه :پایه اول و دوم)
ث)عدم رعایت بودجه بندی دروس در طرح سوال املائ(3 درس سال سوم برای ترم اول .اما 16 کلمه فقط از 2 درس انتخاب شده است)
5) اشکالات طراحی سوال بخش واژگان
الف)عدم رعایت بودجه بندی طرح سوال از همه دروس
ب) در بخش جایگزینی لغات مناسب (9 کلمه و 8 جمله باید باشد)
پ) عدم رعایت همه بخشهای طرح سوال واژگان در سوال امتحانی (جایگزینی کلمه – با استفاده از معلومات خود-مترادف و متضاد در بافت-تست واژگان......)
ت) عدم رعایت بارم بندی
6)اشکالات بخش گرامر
الف) عدم رعایت همه بخشهای گرامر در سوال امتحانی(مرتب کنید – تست گرامر-پاسخ سوال با توجه به تصویر-شکل صحیح کلمه داخل پرانتز...)
ب)عدم رعایت بارم بندی(معمولا بیشتر از آنچه بارم بندی سوال تعین کرده، طراحان برای این بخش نمره می گذارند)
پ)عدم رعایت همگونی گزینه ها در طرح سوال گرامر
7) اشکالات بخش مکالمه و تلفظ
الف)عدم رعایت بارم بندی در خصوص تعداد کلمات ارائه شده در تلفظ
ب)عدم رعایت بودجه بندی طرح سوال از همه دروس در مکالمه و تلفظ
8)اشکالات بخش درک مطلب
الف)در بخش درک جمله، بیشتر سوال به شکل کامل کنید می باشد نه درک متن(متن کوتاه داده نشده است)
ب)عدم استفاده از انواع سوالات در بخش متن:
Wh question…yes and no question -true false -multiple-choice…
پ)عدم رعایت بارم بندی در خصوص سوالات بند ب
ت) ترجیحا" با توجه به سطح معلومات دانش آموزان، متن خارج از کتاب باشد
ث) ترجیحا" در پایه سال سوم از بخشی به نام .... استفاده شود.
Cloze passage
گروه زبان انگلیسی ناحیه 2 ساری
ابوالفضلی - روشن
پشتیبانی و بروزرسانی وبلاگ گروه آموزشی ناحیه 2 ساری / فریبا روشن/