تالیف کتب درسی
سركار خانم عفت السادات شهرتاش کارشناس مسول برنامه ریزی و تالیف کتب درسی گروه زبانهای خارجی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی | ||
بسم الله الرّحمن الرّحیم بخشی از سخنرانی خانم عفت السادات شهرتاش٬ کارشناس مسئول دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی گروه زبان های خارجی که در همایش دو روزه سرگروه های درس زبان انگلیسی سراسر کشور در اردبیل ایراد گردید٬ محور تبیین برنامه درسی جدید با رویکرد تحول گرا شد و مورد توجه سرگروه های درس زبان انگلیسی استان های سراسر کشور قرار گرفت. مطالب ذکر شده در این سخنرانی جهت استفاده همکاران عزیز در ذیل ارایه می گردد و یادآوری می شود که متن این سخنرانی در مجله رشد راهنمایی تحصیلی اسفند ماه 1389 به چاپ رسیده است.
چیستی و چرایی آموزش و یادگیری یک زبان/ زبانهای خارجی با نگاهی تحول گرا
کلید واژه: چیستی و چرایی، آموزش و یادگیری، زبان خارجی، هویت اسلامی – ایرانی
سخن گفتن نعمتی است که از سوی خداوند متعال به انسان ارزانی گردید تا وی از طریق تکلم با خلق ارتباط برقرار کند.زبان که یکی از تفکربرانگیز ترین نعمات الهی است ضروری است به بهترین وجه در خدمت توسعه علم و معرفت و ادب در جهت رشد و تعالی انسان ها قرار گیرد. از این رو لازم است به زبان به عنوان ابزاری انحصاری و غیر قابل جایگزین در خدمت به انسان برای اشاعه فرهنگ و معارف وهویت دینی و ملی نگریست . زبان وسیله ای است برای رسیدن به اهداف متعالی چون شناخت حقیقی خود،خالق و جهان هستی و در خدمت: ١- بیان و انتقال نیازها و اندیشه های متعالی و ارزشمند جامعه بشری ٢- معنا بخشیدن به تعاملات علمی– معرفتی، آموزشی، فرهنگی،دینی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و فناوری ٣- توسعه ی تفاهمات زیستی و درک و احترام متقابل و رشد معنوی – فرهنگی میان مردم کشورهای مختلف جهان، که نقش بسیار حیاتی و مهمی را ایفا می کند. زبان وسیله ای است كه باید افكار را در ارتباطات خود پویا نموده و تعاملات خردمندانه را در پی داشته باشد و دراین راستا بتواند به توسعه ویژگی های انسان از دیدگاه قرآن كریم در پنج ساحت تفكر و تعقل، ایمان به خالق هستی بخش ،علم، عمل و اخلاق حسنه یاری رساند. از این رو ضروری است برای رشد کیفی مهارت های چهارگانه زبانی(گوش دادن،سخن گفتن،خواندن و نوشتن)، متن های علمی-معرفتی،فرهنگی و اخلاقی و آیات الهی درساختارمتون و مكالمات، بكار برده شوند. دلایل نیاز به آشنایی با زبان/ زبان های خارجی آشنایی با زبان/زبانهای خارجی از اهمیت بالائی برخوردار است که به دلایل آن اشاره می گردد؛ ١- بررسی و تحقیق در زمینه منابع گوناگون به زبان اصلی منبع برای کشف حقایق ، ٢- مطالعه ی تاریخ وفرهنگ وادب وتمدن ادیان توحیدی سایرکشورهابه ویژه درمنطقه ی زیستی خود برای ٣- معرفی معارف،فرهنگ وتمدن میهن اسلامی-ایرانی به اندیشمندان،دانشمندان وعلاقه مندان سایر ملل، ٤- آشنایی و بهره برداری آنان درتوسعه انسانی فطرت گرا ٥- توانمند سازی خود ودیگران برای اشاعه محتوای غنی فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی، وقراردادن آن به عنوان ابزاری در خدمت سایر دروس علمی –معرفت به منظورکمک به باروری آنها. ضرورت و نیاز به تعامل همه جانبه دانش و فناوری میان ملت ها از یک سوو تکمیل و تعمیق دانش در زمینه های مختلف ونیز بهره برداری منطقی همراه با دسترسی به تازه ترین منابع علمی- معرفتی موجود در سطح جهان ازسوی دیگر، آموزش همگانی زبان را به یکی از ملزومات کلیدی جوامع بشری تبدیل نموده است. به همین دلیل هم اكنون در سطح جهان، حجم قابل ملاحظه ای از اطلاعات و داده های علمی- ارزشی معتبر از طریق رسانه های داخلی و خارجی و شبکه جهانی و گسترده اینترنت در قالب زبانهای زنده دنیا در دسترس جوامع بشری قرار می گیرد. از این رو حصول و بازیابی منابع و استفاده مفید و مؤثر از امکانات فناوری اطلاعات، نیازمند آشنایی مفید با سایر زبانهای زنده دنیا می باشد. علاوه بر آن، توسعه سریع و روزافزون رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی نیز بیش از پیش بر ضرورت آموزش زبان بیگانه افزوده است. ضمن هوشیاری در حفظ و صیانت از زبان ملی و تقویت آن، به منظور تبادل نظرکیفی و مفید و موثربا سایرین و بهره گیری از جدیدترین رخدادهای علمی جهان، ضروری است نقش سایر زبانها نیز مورد توجه قرار گیرند. آموزش و یادگیری سایر زبانها، یکی از راه های تعامل فعال در دنیای علم و معرفت، برقراری ارتباط فراگیرعلمی با دیگر مراکز آموزشی و پرورشی معتبر خارج از کشور بوده و نتیجتا" این تعاملات ارتقاء کیفی سطح دانش را برای همه ملت ها به همراه خواهد داشت. به همین منظوربرای انتقال درست و شایسته مفهوم و منظورخود و نیزارائه بیان روشن به سایر زبانهای زنده دنیا، بر ایجاد تفکر منطقی و ارزشی در زبان آموزان تأكید می گردد که این امرموجبات تقویت روحیه اعتماد به نفس در آنها را نیزفراهم خواهد آورد. علاوه بر آن یادگیری مفید سایر زبانها ارتقاء سطح دانش و آشنایی بیشتر با زمینه ی کاری خود و افزایش مهارتهای شغلی افراد را نیز می تواند به دنبال داشته باشدکه این امرسبب ایجاد انگیزه بیشتری گردیده و قطعا" ارائه خدمات مؤثر و مفیدتری را به خود وبرای جامعه به منظور رشد وکمال انسانی به دنبال خواهد داشت. توسعه روابط اقتصادی از نظر کمّی و کیفی با دیگرکشورها نیزنیازمند شناخت کافی اززبان ملت ها و درک واحترام متقابل ونیزرعایت حقوق اقتصادی درراستای توسعه انسانی- اسلامی طرفین است. آشنا شدن با زبان سایر کشورها امکان برقراری تعاملات علمی، آموزشی، اقتصادی، پژوهشی و فرهنگی مطلوب با آنها و بهره جستن از موقعیت های مفید علمی، آموزشی، پژوهشی،فناوری و... در كشورهای دیگر به ویژه كشورهای اسلامی و حوزه خاورمیانه و كشورهای دوست را میسر می سازد و در پی آن موجب جذب سرمایه گذاری در همه ی جوامع می شود. چنانکه مولای متقیان امام علی (ع)می فرمایند: "هر کس یک زبان بداند یک نفر است و هر کس دو زبان بداند دو نفر است." پس هر کس بیش از یک زبان بداند تاثیرگذاری وی در ملل مختلف جهان بیشترواین امر باید در فلسفه یادگیری زبان موثر افتد. این آشنایی و برقرارنمودن ارتباط کلامی معنادار، به معنای آشنایی زبان آموزان با اندیشه ها وفرهنگ های ملل دیگر می باشد تا افراد بتوانند در آیات الهی تامل نمایند، به استناد آیه شریفه ٢٢ سوره مبارکه روم در قرآن حکیم:" و من آیاته خلق السموات والارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان فی ذلک لایات للعالمین" و از جمله نشانه های خداوند آفرینش آسمانها و زمین است و اختلاف زبانهای شما و اختلاف رنگهای شما، همانا در این ها نشانه هایی برای دانشمندان است." آشنایی زبان آموزان با بخش های مفید از فرهنگ های دیگر که در تضاد با هویت دینی و ملی مان نباشد، موجب عمق بخشیدن به نگرش آنها برای توسعه فردی ،حیات طیبه و قرب الهی و تفاوتهای ارزشی آنها نسبت به بیگانه، درک صحیح آنها و در نهایت ارزش گذاری نسبت به تفاهم بین طرفین ارتباط می گردد. آموزش زبان زنده دیگر به منزله آشنایی زبان آموزان با سایر اندیشه ها و نظرات نیز می باشد. لذا این آشنایی نیازمند بسترسازی مناسب است تا بتواند با تکیه بر آموزه های دینی، فرهنگی و تمدن اسلامی همزمان برای مقابله با تفكرات واندیشه های ضد ارزشی بیگانه نسبت به عقاید فرهنگ اسلامی- ایرانی به مقابله با آنها بپردازد. درک مفاهیم تطبیقی فرهنگ ها نیز نیازمند شناخت لازم آنها می باشد.از این رو، تکیه بر آموزه های دینی و فرهنگی خود بر اثر شناخت صحیح آنها نظربه تفاوتهای بنیادین فرهنگی ما و آنچه که زبان دیگر حامل آن است با توجه به امکان اشاعه ناخواسته عناصر فرهنگی خارجی،امکان یادگیری مناسب رابیشتر فراهم خواهد آورد. همچنین کسب موارد مثبت از فرهنگ های کشورهای دیگر و نقد موارد منفی فرهنگ های دیگر نیز سبب تحول فکری و رشد شخصیتی زبان آموزان بر اثر ایجاد تفکر نقاد و خلاق و پویا می گردد. نظر به اینكه زبان آموزی به مثابه ابزارارتباطی تاثیر گذار با جامعه بین الملل می باشد، لذا باید از آن برای ارتقای جایگاه و تحكیم موقعیت بین المللی کشور در عرصه جهانی بهره جست.یاد گیری سایر زبانها یکی ازبهترین شیوه های ارتباطی برای مطرح شدن و انتقال ارزشهای دینی، فرهنگی و تمدن غنی کشور به سایرملل تلقی گردیده ومی تواند روابط ارزش مدارانسانی، اجتماعی واقتصادی رامیان ملل افزایش دهد. این نکته حائز اهمیت است که موضوع تهاجم یا شبیخون فرهنگی و در عصر حاضر ناتوی فرهنگی نیز با ابزار زبان وارد می شود. آشنایی زبانی وارتباط با افراد بومی هر کشو در موطن خود و یا کشورهای میهمان،می بایستی زمینه ساز احترام، تفاهم و درک متقابل از حقوق یکدیگر باشد. از جمله روشهای توسعه و غنی سازی روابط سیاسی و حفظ اقتدار و حمیت ملی در عرصه تعاملات بین المللی کشورهای مختلف، آموزش متقابل زبان می باشد. در بعد سیاسی، محتوای درسی باید تقویت کننده استقلال، اقتدار و نفی ابرقدرتهای شرق و غرب بوده و نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگوی توانمند نظام سیاسی با رویکرد مردم سالاری دینی به دنیا معرفی نماید. شناخت درست آحاد مردم از سایرفرهنگ ها موجب رشد درك وتفاهمات بین المللی گردیده ودر نتیجه ارتباطات مناسب سیاسی را پوشش می دهد كه این امر زمینه ساز نگرش مثبت در سطح جهانی برای بهبود منافع ملی ومصالح اجتماعی خواهد بودتا سبب بهینه سازی مناسبات سیاسی دولتها گردد. با توجه به جو نامطلوب و نگاه سیاسی نابرابر حاکم بر جهان معاصر و تغییرات نابهنجار ایجاد شده در تعاملات سیاسی و موازنه های یک سویه قدرت،بویژه طی سه دهه گذشته، همچنین نظر به اهمیت نقش زنده و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در ابعاد سیاسی فرهنگی و تعمیق عدالت گستری برای صلح پایدار جهانی و نقش تأثیرگذار آن بر ملل دیگر بویژه در منطقه خاورمیانه، ضرورت یادگیری کلیه زبانهای مطرح دیگر، از نیازهای عمده جوامع کنونی محسوب می شود تا ملل و اقوام بتوانند یکدیگر را درک نموده و به اصلاح جوامع خود بپردازند. همچنین باید بتوان امکان بسترسازی بیشتر برای فراگیری زبان فارسی را برای سایر علاقمندان ملل فراهم نمود. لذا سفیران علمی ،فرهنگی و سیاسی کشورمان می توانند از یک سو بهترین مبلغ دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده و از سوی دیگر در شناساندن کشورمان به جهانیان، نقش آفرینی نمایند. در واقع فلسفه یادگیری زبان در کشورمان فراتر ازنگاه واندیشه غرب بویژه اندیشه انگلیسی هاست که می گویندهرکه یک زبان جدید یادبگیرد یک زندگی جدید برای خود فراهم می نماید. A new language is a new life. چراکه علاوه بر چگونگی فراگیری یک زبان/زبانهای خارجی، پرداختن به چیستی و چرایی آن نیزلازمه امرآموزش است. بهره گیری از اسناد معتبر بالادستی مبتنی بر قرآن حکیم و نهج البلاغه هدف از آموزش و یادگیری آن،بر اساس سیاست ها و برنامه های کلان کشورمان با توجه به سند چشم انداز بیست ساله کشور (ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل) در زمینه های علمی ، معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی،فناوری و.. تعریف و معنامی یابد. در همین راستا توجه به اسناد بالا دستی از جمله؛قران حکیم،نهج البلاغه ؛و اسناد معتبر نشات گرفته از آنها از جمله الگوی مفهومی هدف گذاری برنامه های درسی و تربیتی، سند برنامه درسی ملی، اهداف عالیه نظام آموزشی و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، لازم است مد نظر قرار گیرد تا ضمن دقت ویژه نسبت به آموزش کیفی چهار مهارت زبانی(گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن)، همزمان به مهارت های یادگیری (تفکر نقاد، خلاق، استدلالی و حل مسئله) و معرفی و صیانت از هویت اسلامی - ملی پرداخته واز این رو بتوانیم بر اعتلای نظام آموزشی –تربیتی کشور در سطح ملی و بین المللی بیافزاییم. ضرورت برنامه ریزی درسی زبان/زبانهای خارجی همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور وهمچنین با توجه به خط مشی های مصوب دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی، به منظور دستیابی به رویکردی توحیدی از یک سو و ایجاد تعاملات سالم،سازنده، ارزشی، هدفمند، مفید و دو سویه از سوی دیگر ضرورت برنامه ریزی و شکل دهی به امر آموزش زبان/زبان های خارجی را بر اساس نظریه و رویکرد نوآورانه ی ارتباطی ارزش مدار، فعال و خودباورانه ملزم می نماید تا با نگاهی تلفیقی به سایر نظریه های موجود ،این امر بتواند هرچه بیشتر انتظارات و مطالبات نظام و جامعه را محقق سازد و در نگاهی کل گرا وهمه جانبه برای غنی سازی امر آموزش و ارتقاء کیفی سطح یادگیری زبان یا زبانهای خارجی به پرداختن به اصل مخاطب شناسی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است نیز توجه خاص داشت و بتوان نیاز حقیقی آنان را پاسخ گفت. ملزومات آموزش و یادگیری زبان/زبانهای خارجی در کیفیت بخشی به امر آموزش زبان/زبان های خارجی منظور تحکیم بنیادهای آوایی و هنجارهای زبانی و فرهنگی ملی نخست باید پایه های آوایی و ساختارهای زبان ملی و رسمی كامل فرا گرفته شود و سپس یادگیری زبان دیگر به تدریج آغاز شده و ادامه یابد. لذا با تأكید بر اینكه چون یادگیری زبان دیگر در پی خود آشنایی با فرهنگ آن زبان را نیز در پی دارد و زبان ذاتاً" حامل بار فرهنگی ویژه خود می باشد، ازاین روحفظ هوشیاری و آگاهی لازم در برنامه ریزی آموزش زبان ضروری بوده تا بتوان از تأثیرمنفی كاركردهای فرهنگ مهاجم نسل نوجوان را مصون نگه داشت. به عنوان نمونه در مورد آموزش زبان دیگر برای کودکان در آمریکا لازم به ذکر است بر اساس پژوهشهای موجود آموزش زبان دوم به کودکان میبایستی از دوره متوسطه انجام گیرد یعنی پس از فراگیری کامل زبان و ادبیات ملی کشورمذکور. این در حالی است که آمریکا در حال حاضر از فرهنگ غالب در سراسر جهان برخورداراست با این حال ابتدا سعی بر تربیت هرچه بنیادی تر دانش آموزان خود می کند. اما متاسفانه برعکس این مصداق کشورهایی که دقیقاً تحت هجوم این فرهنگ غالب قرارگرفته اند توجه کمتری نسبت به بنیادی سازی فرهنگ وزبان خود دارند تا بتوانند به منظور دفاع از مرزهای هویتی خود با امپریالیسم زبانی به نحو مطلوب مواجه شوند که آن دقت در اتخاذ تصمیمات کشوری را می طلبد. عوامل موفقیت در آموزش و یادگیری زبان/زبان خارجی لازمه ی موفقیت در زبان آموزی فعال،خودباورانه و ارزش محور پس از توکل به خدا و تلاشهای هدفمند و مجدانه فراگیران و معلمان در گرو توسعه نگاه مشارکتی کلیه دست اندرکاران و برنامه ریزان و مجریان تعلیم و تربیت اسلامی کشور می باشد تا دراین فرآیند از طریق فراهم سازی امکانات آموزشی - تربیتی و ایجاد نگرش کل گرا در فرآیند یاددهی- یادگیری با بهره برداری مطلوب از بسته های علمی-معرفتی و آموزشی- تولیدی بر اساس ارزشهای هویتی ایرانی-اسلامی کلیه فعالیتها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. از این رو ضمن نیاز به حداکثر تلاش برای نیل به اهداف آموزشی- پرورشی لازم است حتی الامکان از تمامی امکانات، فرصتها، توانمندیها، زمان و فضای موجود نهایت استفاده را به عمل آوریم تا در حد امکان به سطح مطلوبی از پاسخگویی به نیازها ومطالبات آموزشی- تربیتی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشور دست یافته و بتوانیم در این راستا الگوی منسجم، کارآمد و اثربخش آموزشی وتربیتی را به آینده سازان کشور ارائه دهیم. با شناخت عمیق تری كه زبان آموزان از زبان مادری خود طی فرایند یادگیری سایر زبانها حاصل می كنند، توانایی استفاده از مهارتهای زبانی سایر زبانها را نیز بطور مؤثرتری كسب خواهند نمود. یادگیری معنادار دیگر زبانها باید بتواند رشد مهارتهای معرفتی فرد را نیز تقویت نموده و به زبان آموزان این امکان را بدهد که مهارتهای کسب شده به سایر مهارتهای یادگیری فرد کمک نماید. ------------------------------------------------------------------------------ نگاهی دیگرگونه به اهداف کلی در آموزش و یادگیری زبان / زبانهای خارجی
کلید واژه: شاخص کلام امام،اهداف کلی تحول گرا،پرورش کیفی، مهارتهای یادگیری،زبانی و ارتباطی ضرورت آشنایی با زبان / زبان های خارجی از نگاه دین و رهبران کشور با استناد بر کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در صفحه ی ١٠٤ و١٠٥ جلد ١٨صحیفه ؛و همچنان که در ابتدای کتب درسی زبان های خارجی هم آمده است امام خمینی (ره) فرموده اند: "می بینید که امروز همه ی تبلیغات دنیا بر ضد اسلام است؛ با اسم ضدیت با جمهوری اسلامی اصل اسلام را محکوم می کنند. صورت اسلام را به یک صورت دیگری در آورده اند که غیر واقعیت اوست. پیشتر احتیاج به زبان، زبان های خارجی نبود، امروز احتیاج است به این، یعنی جزو برنامه ی تبلیغات مدارس باید زبان باشد، زبان های زنده ی دنیا، آنهایی که در همه ی دنیا شایع تر است. این باید یکی از چیزهایی باشد که در مدارس دینی ما که می خواهند تبلیغ بکنند، این امروز محل احتیاج است، مثل دیروز نیست که ما صدامان از ایران بیرون نمی رفت. امروز ما می توانیم در ایران باشیم و به زبان دیگری همه جای دنیا را تبلیغ کنیم، در همه جا مبلغ باشیم، و علاوه بر آن امروز رفتن به همه جای دنیا یک امر آسان و عادی است که مبلغین ان شاء الله باید تربیت بشوند، و فیضیه و دانشگاه ما باید یک دانشگاه و یک فیضیه باشد برای همه ی دنیا، تبلیغ برای همه ی دنیا، برای همه ی کشورهای عالم." و مقام معظم رهبری مفهوم تبلیغ را نیزاین گونه بیان فرموده اند: "تبلیغ در اسلام یعنی رساندن حقایق اسلام به دنیا و شناساندن انقلاب اسلامی به مردم" لذا نظر به اینکه زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم علوم و معارف و فرهنگ اسلامی است و با نظر به شاخص کلام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش کشوراز نگاه مقام معظم رهبری جهت گیری ها در کلان نگری به امر آموزش و یادگیری زبان/ زبانهای خارجی درتبیین اهداف برنامه درسی زیرترسیم گردیده ودرنهایت افق دیدمان را درامرآموزش و یادگیری زبان /زبان های خارجی به سوی تلاش وافر برای دستیابی به زبان و فرهنگ و ادب معیار که همانا همسویی با زبان و فرهنگ و ادب قرآن حکیم و سیره ی نبوی وخاندان مطهر ایشان در راستای تعلیم و تعلم اسلامی است رهنمون می کند و ایجاد نگاهی تحول گرا درامر زبان آموزی را با تامل در چیستی و چرایی آموزش و یادگیری زبان/ زبانهای خارجی در برنامه ریزی ها و هدف گذاری ها به خود معطوف می دارد. اهداف کلی در آموزش و یادگیری زبان/زبانهای خارجی ü تقویت هویت ملی و دینی كشور جمهوری اسلامی ایران؛ ü ارتقاء سطح تفكر، ایمان، علم، عمل و اخلاق حسنه مبتنی بر ایمان در چهار رابطه: ارتباط با خود، خدا، خلق (مخلوقات) و خلقت؛ ü زمینه سازی جهت ارتقاء سطح مقاومت دانش آموز در مقابل فرهنگ غلط بیگانه و پاسداری آگاهانه از فرهنگ خودی؛ ü ایجاد انگیزه مناسب در دانش آموز به منظور انتقال فرهنگ خودی به دیگران در سطح جهانی؛ ü پرورش كیفی مهارت های چهارگانه زبان، شامل: گوش دادن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن. ü زمینه سازی جهت ظهور مهارت های یادگیری و تفكر كه منجر به بلوغ فكری در فرد شود؛ ü نگاه ابزاری ( ولی انحصاری و غیر قابل جایگزین) به زبان که نعمتی الهی است برای دستیابی به شناخت حقیقی از خود، خالق و جهان هستی كه انسان را در رسیدن به علم و معرفت و قرب الهی و كمال انسانی یاری می دهد؛ ü ایجاد تعامل سالم، دوسویه، سازنده و پویا با مشاركت فعال در مكالمات هدفمند ، ارزشی ومفید با ابزار اندیشه ها و معرفی دیدگاهها جهت تأثیرگذاری مفید و یا تأثیرپذیری هدفمند و ارزشی. با تاملی دوباره در شاخص کلام امام (ره) که فرمودند: " تمام مقصد ما مکتب ماست." امید است بتوان همسو با افق نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشورگام های مفید و موثری در راه اعتلای آموزش و تربیت نسل آینده ساز کشور برداشت. ان شاء الله · یادآور می گردد چشم انداز برنامه درسی زبان/زبان های خارجی نیز در شماره ی پیشین همین مجله (مهرماه ٨٩) آمده است.
|