مسابقه تولید محتوای درسی از دبیرخانه کشوری زبان انگلیسی
دستورالعمل مسابقه توليد محتواي آموزشي زبان انگلیسی ويژه تلفن همراه :
اهداف :
· اشاعه فرهنگ صحيح استفاده از كتابهاي الكترونيك در بین دانش آموزان
· ایجاد و تثبیت توانایی طراحی و تولید بسته های آموزشی و تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت استان ها
· تهیه آرشيو الكترونيكي اطلاعات مختلف علمي زبان انگلیسی به صورت طبقه بندي شده جهت استفاده دبیران و دانش آموزان
· بهبود کیفیت آموزشی درس زبان انگلیسی در مقطع متوسطه
· همگامی با سند تحول آموزش و پرورش
شرايط شركت كنندگان :
كليه دبيران زبان انگلیسی استانها (اعم از تخصصي وغير تخصصي) بدون هيچگونه محدوديتي مي توانند در اين مسابقه شركت نمايند.
معرفي اجمالي كتاب الكترونيك : E book
كتاب الكترونيك، متني است در قالب الكترونيكی و در فرمت ديجيتال كه خواندن واستفاده از آن، نياز به سخت افزار و نرم افزار مناسب دارد. كتابهاي الكترونيكي را مي توان بر روي محمل هاي ديجيتالي نظير ديسك فشرده- شبكه جهاني وب و .... منتشر كرد. به طوريكه در سالهاي اخير ناشران منابع مرجع سعي كرده اند تا علاوه بر لوح فشرده، انتشارات خود را از طريق شبكه جهاني وب و در محيطي فراگيرتر، ارزانتر و با قابليتهاي چند رسانه اي در دسترس طيف وسيعي از خوانندگان قرار دهند.
كتابهاي الكترونيكي، با توجه به ويژگيها، امكانات و كاربردهايشان به گروه هاي زير تقسيم مي شوند:
الف) كتابهاي الكترونيكي فقط متني: در اين دسته كتابهاي الكترونيكي فقط شامل اطلاعات متني هستند و هيچ گونه تصوير، نمودار و جز آن را در بر نمي گيرند.
ب) كتابهاي الكترونيكي داراي تصاوير اسكن شده
ج) كتابهاي الكترونيكي با تصاوير متحرك
د) كتابهاي الكترونيكي سخنگو (گويا)
ه) كتابهاي الكترونيكي چند رسانه اي )مولتي مديا:( در اين گروه از مجموعه ي كتابهاي الكترونيكي يك رابطه چندرسانه اي و دو سويه ميان كتاب و خواننده برقرار مي شود. اين دسته كاملاً با كتابهاي سنتي و چاپي متفاوت اند و امكانات كمكي براي جستجو و تحقيق در آنها در نظر گرفته شده است. محيط وب اين امكان را مي دهد تا به راحتي علاوه برمتن، صوت، تصوير و ويديو نيز در كتابهاي الكترونيكي گنجانده شود. در دنياي چاپي فقط مي توان عكسهاي رنگي يا سياه و سفيد را به كتاب اضافه كرد و امكان استفاده از صوت، انيميشن و ويديو به عنوان بخشي از كتاب و يا اطلاعات تكميلي به منظور تفهيم هرچه بهتر مفاهيم وجود ندارد. چنين رويكردي امروزه، بويژه در برخي ازدايرة المعارفها و فرهنگهاي موجود در محيط وب ديده مي شود. تلفظ صحيح كلمات ،استفاده از موسيقي، كلام، انيميشن و ويديو براي تشريح مفاهيم نوشتاري در كتابهاي الكترونيكي ( بويژه كتابهاي كودكان) از اهميت بسزايي برخوردار است. ضمنا محيط وب علاوه بر اينكه امكان افزودن اطلاعات چند رسانه اي را به قالبهاي مختلف مي دهد محدوديت اشغال فضاي زيادي از حافظه در ديسك هاي فشرده را ندارد.
شيوه اجرا :
Ø به منظور پوشش دادن تمامي مطالب و موضوعات كتب درسي زبان انگلیسی، براي هر چند استان يك درس خاص در پایه سوم و چهارم متوسطه درنظر گرفته شده است. لذا همكاران محترم حتما به عنوان درس و پایه مربوط به استان خود توجه نموده و آثار خود را در چهارچوب همان درس و پایه مربوط تهيه نمايند .
Ø آثار ارسالي بايستي در راستاي موضوعات دروس مختلف كتا بهاي درسي بوده و به شكلي بديع وخلاقانه تهيه شده باشند. (براي خلاقيت در تهيه آثار، امتياز ويژه اي درنظر گرفته شده است)
Ø همكاران محترم مي توانند آثار خود را در قالب يكي از انواع و گرو ههاي كتابهاي الكترونيك (مثلا متني يا چند رسانه اي ( تهيه و ارائه نمايند.
Ø در هر پایه و برای هر درس یک نفر بعنوان برنده انتخاب خواهد شد.
Ø برخي از نرم افزارهاي مناسب براي توليد محتواي متني ويژه موبايل (همراه با راهنماي كار با آنها) كه از روي سايت دبيرخانه راهبري درس زبان انگلیسی (قسمت نرم افزارهای کاربردی) قابل دانلود هستند، عبارتند از:
الف) نرم افزاركاتب ب) نرم افزارپرنيان ج) نرم افزاركتابچه
Ø دبيرخانه راهبري درس زبان انگلیسی تمامي آثار ارسالي از استانها را براساس فرمهاي ارزيابي استاندارد مورد بررسي قرارداده و نفرات برتر را معرفي خواهد نمود. بديهي است برگزيدگان اين مسابقه به نحو مقتضي ازسوي اداره كل آموزش وپروش استان اردبیل مورد تقدير قرارخواهند گرفت .
Ø پس از ارزيابي آثار ارسالي و معرفي برگزيدگان، کلیه آثار بصورت موضوعي و درس به درس طبقه بندي و به تمام استانهاي سراسر كشور ارسال خواهد شد (انتظار مي رود گروه هاي زبان انگلیسی استانها نيز ترتيبي اتخاذ نمايند تا CD مورد نظر جهت استفاده دانش آموزان و دبيران محترم زبان انگلیسی به تمام مدارس متوسطه شهرستانها و مناطق ارسال شود).
Ø شايسته است سرگروه هاي محترم زبان انگلیسی استانها ضمن اطلاع رساني به موقع و دقيق به همكاران دبير ، امكان شركت و حضور گسترده ايشان را در اين فعاليت فراهم سازند.
محورهاي ارزيابي آثار ارسالي :
Ø استفاده از استاندارد جاوا كه براي بسياري از دستگاههاي تلفن همراه شناخته شده مي باشد.
Ø عدم نياز بهToolkit Java يا هر نرم افزار جانبي ديگر
Ø امكان افزودن اطلاعات دلخواه كاربر به صفحه ي اول كتاب
Ø قابليت تبديل و نمايش حروف و علامتهاي لاتين
Ø امكان انتخاب و نمايش تصوير به عنوان صفحه اول (جلد) كتاب
Ø امكان انتخاب زمينه و قلم پيش فرض
Ø امكان شناسايي ويروس در فايل تهيه شده (توسط برنامه هاي ويروس ياب)
Ø امكان نمايش عكس در بين متون به صورت نامحدود
Ø امكان نمايش فهرست با قابليت نمايش مسير جاري
Ø امكان برجسته نمودن (highlight) متن انتخابي به صورت نامحدود
Ø امكان علامت گذاري در متن
Ø ارسال خودكار متن از طريق بلوتوث
Ø امكان جستجوي دقيق و پيشرفته در فهرست و متون
Ø ذخيره سازي متون مورد نظر بر روي حافظه جانبي تلفن همراه (memory card) بصورت يك فايل متني
Ø امكان تنظيم نور صفحه نمايش جهت خاموش نشدن گوشي در زمان مطالعه
Ø امكان چرخش متن براي سهولت در امر مطالعه
Ø قابليت پرش به صفحه يا خط مورد نظر
Ø نمايش متون در قلم و اندازه هاي مختلف
Ø پشتيباني از طيف وسيعي از گوشي هاي تلفن همراه
Ø قابل اجرا و سازگار با صفحات لمسي و رزولوشن هاي بالا
Ø سرعت اجراي بالا
جدول تقویم اجرایی
ردیف |
تقویم اجرایی | |
1 |
ارسال شیوه نامه |
نیمه دوم مهر ماه سال 1391 |
2 |
اجرای مرحله منطقه ای |
نیمه اول دی ماه سال 1391 |
3 |
بررسی و ارزیابی آثار در استان ها و ارسال آثار منتخب به دبیرخانه |
نیمه دوم دی ماه سال 1391 |
4 |
بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه و ارزیابی کشوری |
نیمه اول بهمن ماه سال 1391 |
5 |
اعلام نتایج و ارسال لوح فشرده آثار منتخب |
پایان اسفند ماه سال 1391 |
سهمیه استان ها و زیر گروه های رقابت کننده
ردیف |
استان ها |
زبان انگلیسی سوم متوسطه |
زبان انگلیسی چهارم متوسطه |
1 |
یزد – همدان – هرمزگان - مرکزی |
درس اول |
درس هشتم |
2 |
مازندران – لرستان – گیلان - گلستان |
درس دوم |
درس هفتم |
3 |
کهگیلویه و بویراحمد – کرمانشاه – کرمان - کردستان |
درس سوم |
درس ششم |
4 |
قم – قزوین – فارس – شهرستان های تهران |
درس چهارم |
درس پنجم |
5 |
شهر تهران – سیستان و بلوچستان – سمنان – زنجان |
درس پنجم |
درس چهارم |
6 |
خوزستان – خراسان رضوی – خراسان شمالی – خراسان جنوبی |
درس ششم |
درس سوم |
7 |
چهارمحال و بختیاری – بوشهر – اردبیل - البرز |
درس پنجم |
درس دوم |
8 |
اصفهان – ایلام – آذربایجان غربی – آذربایجان شرقی |
درس ششم |
درس اول |