نقد و بررسی کتاب دهم

به : مدیریت/ اداره آموزش و پرورش شهرستان/منطقه/ناحیه
موضوع : مسابقه نقد و بررسی کتاب زبان انگلیسی پایه دهم
با سلام و احترام
گروه آموزشی زبان انگلیسی استان در اجرای برنامه عملیاتی خود در نظر دارد مسابقه نقد و بررسی درس دوم از کتاب زبان انگلیسی پایه دهم (کار و دانش آموز) را بر اساس شاخص های زیر برگزار نماید.لذا شایسته است ضمن اطلاع رسانی اقدام لازم نسبت به ارسال آثار همکاران محترم به صورت فایل WORD و PDFتا مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۹۵ به صورت لوح فشرده یا پست الکترونیکی ((sbenglishdepartment1390@yahoo.com صورت گیرد. ضمنا آثار برتر به دبیرخانه راهبری زبان انگلیسی جهت شرکت در مسابقه کشوری ارسال خواهد شد.

شاخص هایی که می تواند در فرایند نقد و بررسی کتاب چه از نظر face validity و چه از لحاظ content validityموثر باشد:
الف) عناصرنقد و بررسی کتب درسی (چه چیزی را باید نقد کنیم ؟)
۱- اهداف کتاب ۲- متن کتاب ۳- فعالیت ها و تمرین های کتاب ۴-اشکال،تصاویرونمودارهای کتاب ۵- حجم کتاب متناسب با زمان اختصاص داده شده
ب) با توجه به چه معیار ها و شاخص هایی کتب درسی را نقد کنیم؟
۱- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ نیاز دانش آموزان
۲- انتخاب اهداف مناسب به لحاظ ضرورت های زندگی اجتماعی ، دانش افزایی ، مهارت آموزی و ایجاد نگرش ها و گرایش های مناسب در زمینه تحصیل و کسب موفقیت ها
۳- انتخاب اهداف مناسب با توجه به یافته های جدید علمی ۴- هماهنگی بین اهداف کتاب ۵- هماهنگی بین اهداف کلی و جزئی
۶- هماهنگی بین اهداف و محتوای کتاب و سند درس ملی (بخش زبان انگلیسی)
۷- توازن بین اهداف شناختی، عاطفی و مهارتی ۸- رعایت استاندارد های نگارشی ۹- تنوع و جذابیت اهداف و محتوای کتاب
۱۰- ترغیب مخاطبان به مشارکت در امر یادگیری ۱۱- تشویق دانش آموزان به بحث و گفتگو و کار و فعالیت گروهی
۱۲- رعایت اصول تعلیم و تربیت دانش آموز محور و اصول یادگیری ۱۳– فراهم نمودن امکان ارزشیابی
۱۴- ارتباط مبحث درسی با رشد شناختی دانش آموزان . ۱۵- توجه به مهارت هایی مانند حل مسئله
۱۶- ایجاد و تقویت خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان .
۱۷- هماهنگی اهداف مباحث با نیازهای امروز ( کاربرد مبحث در زندگی روزمره ) دانش آموز.
۱۸- تناسب و هماهنگی بین مفاهیم درس و تصاویر و شکل های رسم شده .
۱۹- اثر رنگ ها، شکل ها، طرح ها در برانگیختن ذوق و شوق دانش آموزان .
۲۰- رعایت ارائه مطالب از ساده به مشکل ، از عینی به ذهنی در تنظیم محتوای درس.
۲۱- تناسب تمرین های درس با رشد ذهنی دانش آموزان .
۲۲- کافی بودن تعداد تمرین ها و مسئله ها در مبحث درسی .
۲۳- اشتباهات علمی در تمرین ها و مثال های درس .
۲۴- هماهنگی و ارتباط منطقی بین مبحث مورد نظر در این درس با مطالب کتابها در سایر پایه ها .
۲۵- هماهنگی و ارتباط منطقی میان مبحث مورد نظر در این پایه با سایر مطالب کتاب .
۲۶- شیوه ی نگارش ، و کاربرد واژگان در متن ( از جهت قابل فهم بودن ) با توجه به رشد سنی و آموخته های دانش آموزان است.
۲۷- رعایتارتباط طولی مطالب در تنظیم محتوای درس .