بارم بندی زبان دهم
باسمه تعالي
بارم بندي تفصيلي آزمون نيمسال اول و دوم زبان انگليسي پايه دهم
به منظور برگزاري هماهنگ و بهينه آزمونهاي پاياني نيمسال اول و دوم شيوه نامه طراحي سوالات آزمون تقديم
ميگردد.
مهارت صحبت كردن)
SPEAKING
:)
چهار نمره از بيست نمره آزمونهاي نيمسال اول و دوم به اين مهارت تعلق مي گيرد. اين بخش از آزمون كه يك
تا دو هفته پيش از برگزاري آزمونهاي كتبي مدارس برگزار ميگردد شامل بخشهاي زير است:
-تك گويي
(MONOLOG) :
از دانش آموزان خواسته ميشود در مورد موضوع
THEME) (درسهاي خوانده شده، مطالبي را به صورت تكنفره
بازگو نمايند.به عنوان مثال از او ميخواهيم چند جمله درباره حفاظت از محيط زيست و راهكارهاي آن صحبت
كند.
- گفتگو
(DIALOG) :
در اين بخش مكالماتي بين دانش آموز و معلم و يا دو يا چند دانش آموز در حيطه موضوعات كتاب
صورت ميگيرد. به عنوان مثال دانش آموزان درباره يكي از شگفتي هاي آفرينش با يكديگر يا با
معلم خود به گفتگو ميپردازند.
-ايفاي نقش
(ROLE PLAY) :
در اين بخش از آزمون، به هر يك از دانش آموزان نقشي مرتبط، شبيه به بخش مكالمه اول كتاب يا كار گروهي
(
PAIRWORKS (بخش WHAT YOU LEARNED ارائه ميگردد و دانش آموزان به صورت دو يا چندنفره
به ايفاي نقش ميپردازند.
هدف از اين بخش به هيچ وجه حفظ عين مكالمات يا عبارات كتاب نيست و دانش آموزان ميبايست به توليد
خلاقانه بپردازند.
-مصاحبه
(INTERVIEW) :
در اين بخش دبير گرامي، پرسشهايي را در قالب مصاحبه از دانش آموزان مطرح مي كند و دانش آموزان با
توجه به اطلاعات قبلي )مطالب متوسطه اول( و فعلي )كتاب پايه دهم( به سوالات ايشان پاسخ مي دهند.
براي ارزشيابي بخش تلفظ
(PRONUNCIATION) معلم در ضمن توليد دانش آموز تلفظ و لحن آنها را در
سطح مطالب يادگرفته شده بررسي و ارزيابي مي كند.
به دبيران محترم توصيه ميگردد بخش آزمون صحبت كردن را به منظور حفظ مستندات ضبط نمايند و در
كارپوشه دانش آموزان نگهداري نمايند.
مهارت شنيداري
(LISTENING)
:
اين مهارت نيز چهار نمره از بيست نمره آزمون را به خود اختصاص مي دهد. در اين بخش، چهار متن كوتاه
)بين سه تا پنج جمله( به صورت گفتگو يا متن خوانده شده به صورت تك گويي، ارائه
ميشود. )هر متن يك نمره(
دو متن از چهار متن ياد شده مستقيماً از متن كتاب
CONVERSATION,READING,LISTENING AND) SPEAKING ,WHAT YOU LEARNED) طراحي مي گردد و سوالات آنها نيز همچون پرسشهاي مطرح شده در
انتهاي هر بخش) كوتاه جواب )در حد كلمه و عبارت( ،پاسخ بلند )در حد جمله( ،چند گزينه اي ،درست و غلط و ...
( مي باشد. دو متن ديگر از متنهاي خارج از كتاب در حد مطالب كتاب درسي و ترجيحاً با همان مضمونها طراحي
مي گردد. نمونه سوالات نيز همچون متن هاي شنيداري انتخاب شده كتاب درسي خواهد بود.
*در اين بخش نيز يك تا دو هفته قبل از شروع امتحانات كتبي مدارس، در هر كلاس به
صورت مجزا برگزار مي گردد.
* متون مورد استفاده در بخش شنيداري ميتواند برشي از فايلهاي كتاب درسي يا همان
متنهاي ضبط شده با تلفظ استاندارد توسط معلم يا ساير منابع تكميلي باشد.
آزمون كتبي
:
اين آزمون مجموعاً شامل 21 نمره از بيست نمره نهايي به شرح زير ميباشد:
واژگان
(VOCABULARY) 1 نمره
دستور زبان
(GRAMMAR) 1 نمره
مهارت نوشتاري
(WRITING) 4 نمره
مهارت خوانداري
(READING) 4 نمره
واژگان:
در اين بخش ميتوان از بخشهاي
GET READY, WORDBANK, NEW WORDS AND EXPRESSIONS استفاده نمود. براي طرح پرسشهاي اين بخش از نمونه تمرينات موجود در
بخش
vocabulary در كتاب كار استفاده ميشود.
دستور زبان
(GRAMMAR) :
در اين بخش نيز نمونه سوالات موجود در كتاب كار در هر سه سطح
FORM, MEANING AND USE مورد استفاده
خواهد بود.
مثال تمرينات مربوط به
FORM :مانند تمرين Eبخش گرامر درس 2 و تمرين Dبخش گرامر درس 1 )كتاب دانش
آموز(
مثال تمرينات مربوط به
MEANING : تمرين B درس 2كتاب كار
مثال تمرينات مربوط به
USE : تمرين Gبخش گرامر درس 2 كتاب دانش آموز
مهارت نوشتاري
:
تمرينات موجود در كتاب كار و دانش آموز ميتواند به عنوان نمونه سوال مورد استفاده
قرار گيرد.
مهارت خوانداري
:
در اين بخش دو متن از كتاب درسي و يك متن از خارج از كتاب درسي در سطح
معلومات دانش آموزان و مطالب كتاب درسي ارايه ميگردد. تمرينات ، شبيه به موارد
مطرح شده در كتابهاي دانش آموز و كار ميباشد. ) درست/غلط، پاسخ كوتاه، پاسخ
بلند، چند گزينه اي و ....(
توجه:
در تمامي بخشهاي در حد كلمه و عبارت 52.0 ) از بيست( و براي پاسخ
در حد جمله 520 نمره در نظر گرفته ميشود 2